"Ze zullen ons niet temmen": Repetitie 6 // Répétition 6

Eva Fierens

Op woensdag 3 april ging ik opnieuw de gezellige groepssfeer opsnuiven op de repetities van “Ze zullen ons niet temmen” in de Grote Post te Oostende. Waar vorige keer de nadruk vooral nog op inleving lag, oefende de groep deze keer hoofdzakelijk het samengebrachte geheel in op muziek. De repetitie begon meteen met een herhaling van de reeds geziene danspasjes. De groep splitste zich op in deelgroepen en kwam via een soort canon van dansbewegingen terug bij elkaar. Er werd kritisch gecoacht door de choreografen Darryl E Woods en Lisi Esteras en de dansers probeerden voeling te krijgen met het herwerkte Vlaamse volkslied van Wannes Cappelle. Ze lieten al gauw het stroeve tellen achterwege om zich vervolgens te laten leiden door de tekst en het ritme van de opgewekte muziek. Ook de individuele dansoefeningen uit de vorige repetities werden verwerkt in de choreografie. Zo biedt de dans ruimte voor improvisatie, waarbinnen toch de nodige punten van houvast werden vastgelegd. De choreografen zorgden met andere woorden voor een perfecte balans tussen vrijheid en structuur. Bovendien hechten ze ook veel belang aan een optimale inleving, die zowel de vastgelegde bewegingen als de improvisatie versterkt. Een mentale en fysieke reflectie over wat het Vlaamse Oostende voor de dansers betekent en hoe ze dat via de dans zouden uitbeelden, zorgde voor originele en ludieke beelden. Ten slotte werden ook de Vlaamse vlaggen, die op de dag van de voorstelling gehesen zullen worden, voorgelegd en goedgekeurd. Benieuwd hoe deze eruit zien? Getriggerd om de choreografie te bewonderen en het prachtige lied van Wannes Cappelle voor het eerst te beluisteren? Kom dan zeker een kijkje nemen op zaterdag 27 april! 

Mercredi 3 avril j’étais prête pour savourer à nouveau l’atmosphère chaleureuse des répétitions de “Ze zullen ons niet temmen” au Grote Post à Ostende. Là où l’accent était mis surtout sur l’empathie des danseurs et danseuses la dernière fois, le groupe a principalement pratiqué la chorégraphie intégrale en musique cette fois-ci. La répétition a commencé immédiatement par une reprise des mouvements déjà appris. Le groupe était divisé en petites parties dont chacune exerçait un autre mouvement. La chorégraphie commençait avec une seule danseuse que les autres accompagnaient peu à peu pour finir tous ensemble. Les chorégraphes ont montré leur esprit critique et les danseurs ont essayé de se déplacer dans l’hymne flamand revisitée par Wannes Cappelle. Ainsi ils ont essayé de ne plus compter la mesure, mais de se laisser conduire par les paroles et le rythme de la musique joyeuse. De plus les exercices individuels des répétitions précédents étaient intégrés dans la chorégraphie. D’une part il y a la possibilité d’improviser, d’autre part il reste certains points d’appui. En d’autres mots, les chorégraphes ont prévu un équilibre parfait entre liberté et structure. En outre ils prêtent beaucoup d’importance à l’optimalisation d’empathie, qui a un effet positif sur les mouvements imposés et sur l’improvisation. Une réflexion mentale et physique sur la signification d’Ostende aux yeux des danseurs et la manière dont ils la représenteraient dans la danse, évoquait des images originales et ludiques. En fin de répétition les drapeaux flamands, qui seront hissés le jour de la présentation, ont été présentés et approuvés. Tout cela attise votre curiosité ? N’hésitez pas à nous rejoindre samedi 27 avril !